TY - JOUR ID - 133371 TI - ارزیابی رفتار محیط زیستی گردشگران منطقه حفاظت شده میانکاله بهشهر JO - مطالعات علوم محیط زیست JA - JESS LA - fa SN - 2588-6851 AU - منتظری, فاطمه AU - تمرتاش, رضا AU - طاطیان, محمدرضا AU - حیدری, قدرت الله AD - گروه مرتعداری، دانشکده منابع طبیعی،دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ایران AD - گروه مرتعداری. دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 6 IS - 3 SP - 3834 EP - 3844 KW - دانش محیط زیستی" KW - "نگرش محیط زیستی" KW - "درک محیط زیستی" KW - "مدلسازی معادلات ساختاری" KW - "نرم افزار Smart-PLS" DO - N2 - برخی از مشکلات محیط زیستی هر منظقه‌ای متاثر از رفتارهای گردشگران می‌باشد و برای رفع این مشکلات نیاز است عوامل تاثیرگذار بر رفتار محیط زیستی شناسایی شوند. در این راستا تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین متغیرهای دانش، نگرش و درک با متغیر رفتار محیط زیستی در منطقه گردشگری میانکاله بهشهر پرداخته است. روش پژوهش پیمایشی بوده و ابزار جمع آوری اطلاعات بصورت پرسشنامه می‌باشد. سوالات پرسشنامه بر اساس طیف پنج گزینه‌ای لیکرت طراحی شده‌اند و که پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ محاسبه شد. جامعه آماری منطقه میانکاله شامل 340 نفر بازدیدکننده بوده است که با استفاده از فرمول کوکران ، حجم نمونه 181 نفر تعیین شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزارهای Smart-PLS و SPSS صورت گرفت. یافته‌های حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که بین متغیرهای مستقل دانش، نگرش و درک با متغیر وابسته رفتار محیط زیستی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. متغیر درک با ضریب مسیر 814/0 بر رفتار محیط زیستی بیشترین تاثیر مستقیم را داشته و ضریب مسیر دو متغیر نگرش و دانش به ترتیب 329/0 و 467/0 بدست آمد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین دانش، نگرش و درک محیط زیستی با رفتار محیط زیستی همبستگی مثبت و معنی دار وجود دارد که در بین سه متغیر مورد بررسی درک با ضریب همبستگی 455/0 بیشترین همبستگی را با رفتار محیط زیستی دارا می باشد. ضریب همبستگی برای دو متغیر دانش و نگرش به ترتیب 209/0 و 237/0 گزارش شده است. در یک نتیجه کلی می‌توان گفت متغیرهای بررسی شده، رفتارهای مسوولانه محیط زیستی را تقویت می‌کنند و مسئولیت در قبال محیط زیست را ترویج می‌دهند. UR - https://www.jess.ir/article_133371.html L1 - https://www.jess.ir/article_133371_3d0dcc65d23eb017d55cb2c286f28e5a.pdf ER -