TY - JOUR ID - 150330 TI - بررسی میزان آلودگی صوتی روسازی مرکب حاوی سرباره فولادی و مسی JO - مطالعات علوم محیط زیست JA - JESS LA - fa SN - 2588-6851 AU - نوروزی, زهرا AU - خبیری, محمدمهدی AU - غفوری فرد, زهره AD - دانشگاه یزد AD - یزد صفائیه- بلوار دانشگاه،;دانشگاه یزد-پردیس فنی ومهندسی،دانشکده مهندسی عمران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 7 IS - 2 SP - 4969 EP - 4979 KW - آلودگی صوتی KW - روسازی تعمیر شده KW - روسازی مرکب KW - سرباره فولادی KW - سرباره مسی DO - 10.22034/jess.2022.328993.1720 N2 - امروزه آلودگی صوتی یکی از مهم‌ترین معضلات محیط زیستی به‌حساب می‌آید که آلودگی صوتی ناشی از حمل‌ونقل سهم قابل‌توجهی از آن را شامل مشود. ازاین‌رو درزمینهٔ مهندسی راه ترابری، مسئله بررسی تأثیر نوع روسازی بر تولید و یا کاهش آلودگی صوتی حاصل از ترافیک بسیار حائز اهمیت است. بدین منظور این پژوهش باهدف بررسی آلودگی صوتی حاصل از تردد وسایل نقلیه بر روی روسازی مرکب حاوی سرباره فلزی و سرباره مسی انجام شد. در این پژوهش نمونه‌های آزمایشگاهی روسازی مرکب شامل بتن غلتکی و چیپ سیل با درصدهای مختلف سرباره فولادی و مسی، ۰٪، ۳۰٪، ۴۰٪ و ۵۰٪، ساخته شد و تحت آزمایش سنجش آلودگی صوتی تولید شده توسط پاندول انگلیسی قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان می دهد که با افزایش سرباره فولادی به میزان ۵۰ درصد در نمونه‌های بتنی حاوی دانه‌بندی چیپ‌سیل درشت‌دانه و ریزدانه، عدد صدای روسازی به ترتیب ۳/۷ دسی‌بل و ۲/۳ دسی‌بل افزایش می‌یابد. همچنین در نمونه‌های روسازی مرکب با چیپ‌سیل درشت‌دانه و ریزدانه، با افزایش سرباره مسی به میزان 50 درصد عدد صدای روسازی به ترتیب ۲/۴ دسی‌بل و ۱/۲ دسی‌بل افزایش می‌یابد. به‌طورکلی نوع دانه‌بندی و همچنین استفاده از سرباره‌های مسی و فولادی تأثیر بسزایی در افزایش صدا تولیدی داشته است. UR - https://www.jess.ir/article_150330.html L1 - https://www.jess.ir/article_150330_0729fd6cd2366e883550c637d10d6c55.pdf ER -