TY - JOUR ID - 152197 TI - تحلیل ساختاری روشها و رویکردهای طراحی معماری پایدار پژوهش‌محور JO - مطالعات علوم محیط زیست JA - JESS LA - fa SN - 2588-6851 AU - اشتری, بابک AU - یگانه, منصور AU - بمانیان, محمدرضا AD - art faculty gisha birdge AD - art faculty AD - تربیت مدرس Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 7 IS - 3 SP - 5172 EP - 5187 KW - "طراحی معماری" KW - "مدلها و روشهای طراحی" KW - "طراحی پایدار" KW - "طراحی پژوهش محور" DO - 10.22034/jess.2022.337484.1764 N2 - به‌طور کلی، بیشتر روشهای حل مسائل، برای تعریف مساله قائل به طراحی هستند؛ ولی بیشتر این شیوه‌ها و مدلها در نهایت به نوعی دوگانگی پیچیده و مبهم، یعنی تلاش توامان شناخت مساله و حل آن می‌انجامد. بدون شناخت کامل یک مساله، حل کردن آن غیرممکن می‌نماید. پس می‌توان گفت هدف اصلی برنامه‌ریزی در معماری عبارت است از: «دستیابی به اطلاعات کافی برای ایجاد وضوح، درک و طرح مساله در معماری.» از سویی دیگر، امروزه جایگاه پژوهش در تعامل آن با آموزش معماری موضوعی موردتوجه بوده، حال انکه در فرایند طراحی معماری این مقوله مغفول مانده و مورد تساهل و تسامح واقع شده است. لذا در این مقاله، بررسی مدلها و روشهای «طراحی پژوهش‌محور» معماری و تحلیل ساختاری آنها موردتوجه قرار گرفته است. روش تحقیق مقاله حاضر، توصیفی- تحلیلی با ابزار گردآوری داده مشتمل بر مطالعات کتابخانه‌ای و اسنادی است. یافته‌های تحقیق خاضر نشان می‌دهد که وجود رابطه بین اکتساب و کاربرد اطلاعات برای خلق یک تعامل پویا بین تئوری و عمل الزامی است. این تعامل، محوری برای درک اطلاعات تحقیقی و کاربرد صحیح آن است؛ چنانچه مدلهای ادبیات موضوعی پژوهش را دارای دو نقش کلیدی می‌دانند: «ایجاد ضوابط برای ارزش گذاری ایده»؛ و «ایجاد اصول کلی برای استفاده در حین طراحی». فاز ارزش‌یابی بعد از مرحله ساخت نیز می‌تواند در پژوهش به‌کار رود که مدلهای پیشنهادی در چهار مرحله ارائه می‌گردد: «شناخت مسأله»، «تولید ایده»، «تحلیل ایده» و «ارائه راه‌حل طراحی». در پایان نیز تحلیل مقایسه‌ای مدلها و روشهای طراحی پژوهش محور (مدل ایده آزمون، مدل تجزیه و ترکیب، مدل تجربی، مدل منطقی، مدل تداعی‌گرا) بیان گردیده است. UR - https://www.jess.ir/article_152197.html L1 - https://www.jess.ir/article_152197_8829ac93703cdec7a6bc6a11ac6c86db.pdf ER -