TY - JOUR ID - 166831 TI - بررسی رابطه بین برنامه درسی پنهان و حفظ محیط زیست JO - مطالعات علوم محیط زیست JA - JESS LA - fa SN - 2588-6851 AU - مهدی زاده راینی, محمد جواد AU - محمدی, حمید AU - شریفی, امید AU - ضیایی, سامان AU - داورپناه, مجتبی AD - دانشگاه زابل- زابل- ایران AD - استادیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زابل، زابل، ایران AD - استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه جیرفت، جیرفت، ایران AD - دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زابل، زابل ایران AD - دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورز ی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زابل، زابل، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 8 IS - 2 SP - 6637 EP - 6646 KW - "برنامه درسی" KW - "برنامه درسی پنهان" KW - "حفظ محیط زیست" KW - "برنامه ریزی درسی" DO - 10.22034/jess.2022.370967.1910 N2 - این مطالعه به منظور بررسی رابطه بین برنامه درسی پنهان و حفظ محیط زیست از دیدگاه دانشجویان دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه جیرفت در سال 1401-1400 شهرستان جیرفت انجام شد. تعداد اعضای جامعه آماری در این پژوهش، 606 نفر بودند که با مراجعه به جدول کرجسی- مورگان 235 نفر از آن ها به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. پس از پاسخ گویی تعداد 195 پرسشنامه (110 دختر و 85 پسر) برگردانده شد. در نهایت 195 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات این مطالعه، دو پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی دو پرسشنامه از طریق صوری و از ضریب آلفای کرونباخ جهت سنجش پایایی آن ها استفاده شد که این مقدار برای متغیر برنامه‌ی درسی پنهان 0/86 و برای متغیر حفظ محیط زیست 0/84 به دست آمد. نتایج نشان داد که از بین مؤلفه های برنامه درسی پنهان بیش ترین میانگین متعلق به مؤلفه "تعامل دانشجویان با یکدیگر" و کمترین میانگین مربوط به مؤلفه "جو سازمانی" بوده است؛ همچنین از بین مؤلفه های حفظ محیط زیست بیش ترین میانگین به مؤلفه "کاهش آلودگی" و کم ترین میانگین به "ارتباط انسان و محیط زیست" تعلق گرفت. UR - https://www.jess.ir/article_166831.html L1 - https://www.jess.ir/article_166831_fea9dee33c7234ac04781d043b9f26b9.pdf ER -