TY - JOUR ID - 46687 TI - ارزیابی اثرات آلودگی هوا در چهار روش‌ روسازی به کمک چهار روش مرسوم تصمیم-گیری چندمعیاره در ایران JO - مطالعات علوم محیط زیست JA - JESS LA - fa SN - 2588-6851 AU - چراغی, علیرضا AU - برهانی, فائزه AD - کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست، دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست-آلودگی هوا Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 1 IS - 1 SP - 59 EP - 71 KW - روسازی شهری KW - آلودگی هوا KW - ارزیابی KW - تصمیم‌گیری چندمعیاره DO - N2 - امروزه حمل و نقل یکی از بنیان­های پیشرفت بشر محسوب می­شود. روسازی و راهسازی از جمله موارد بسیار اساسی در عرصه­ی حمل و نقل است. اما در این بین، کشور ما نیازمند راه­هایی است که بتواند با دارا بودن سطح خدمات­دهی بالا از منظر آلودگی هوا نیز به­طرز مطلوبی رفتار نماید. در این پژوهش،برخی از روش­های روسازی با هم مقایسه شده­اند و رویه­ای که با راه سبز، انطباق بیش­تری دارد مشخص شده است. روش­های روسازی مطرح شده بر مبنای چهار روش­ مرسوم روسازی ایران و جهان (آسفالت قیری، آسفالت متخلخل، بتن غلتکی، بتن اسفنجی) است که بررسی آن­ها بر اساس معیارهای آلودگی هوای شهری و از طریق چهار شیوه­ی تصمیم‌گیری چند­معیاره­ی­­ مرسوم انجام گرفته است (جمع وزنی ساده، برنامه‌ریزی سازشی، تاپسیس و عملگر میانگین وزنی مرتب). از جمله معیارهای مهم و مطرح زیست­محیطی مربوط به آلودگی هوا، تأثیر رویه بر کاهش سوخت، قابلیت بهره­گیری از منابع بازیافتی، عملکرد سازه­ای و وظیفه­ای رویه است. در نهایت، بتن اسفنجی به­عنوان روش بهینه­ی روسازی درون­شهری در ایران، معرفی شده است.  UR - https://www.jess.ir/article_46687.html L1 - https://www.jess.ir/article_46687_c3c0bd172a4bdc807c7e5e4985399084.pdf ER -