مرکز فناوری های پایش آلودگی هوا و آب و سامانه های انرژیمطالعات علوم محیط زیست2588-68511120160822Simulation of adsorption, separation, and permeability of CO2, CH4, and N2 in Zeolitesشبیهسازی دینامیک مولکولی و مونتکارلو جذب، جداسازی و نفوذپذیری گازهای دیاکسید کربن، متان و نیتروژن در زئولیتها112246682FAعلیرضا نورپوردانشکده محیط زیست، دانشگاه تهرانمحمد شیردل کاسگریآلودگی هوا، مهندسی محیط زیست،دانشگاه تهران،تهران،ایرانJournal Article20160504جذب و جداسازی ترکیبات گازی دیاکسید کربن با گازهای نیتروژن و متان بهوسیله زئولیتهای FAU و MFI توسط روش مونتکارلو<sup><sup>[1]</sup></sup> مورد بررسی قرارگرفته است. میدان نیرو PCFF برای شبیهسازی ایزوترم جذب گازهای متان و دیاکسید کربن در زئولیتهای خالص بهکار رفته است. نتایج حاصل از شبیهسازی با دادههای آزمایشگاهی موجود همخوانی خوب و قابل قبولی دارند. ایزوترمهای جذب خالص و ترکیب دوتایی گازهای متان و دیاکسید کربن درون 2 ساختار بررسی شد. بهعلاوه اثر فشار، دما و غلظت دیاکسید کربن بر جذب، گزینشپذیری و نفوذپذیری دیاکسید کربن نسبت به متان و نیتروژن بررسی شد. نتایج حاصل از شبیهسازی نشان میدهند که افزایش دما و کاهش فشار، کاهش جذب را به همراه دارد که این رفتار تابعی از ساختار مولکولی جاذب است دو ساختار موردبررسی از نظر تخلخل و فضای خالی در دسترس مولکولهای گاز به ترتیب FAU>MFIمیباشند. بررسی نتایج مربوط به گزینش پذیری نشان میدهد که گزینش پذیری دیاکسید کربن نسبت به سایر گازها علاوه بر فشار و غلظت خوراک به ساختار مولکولی زئولیت نیز وابسته است و مقایسه نتایج مربوط به ضریب نفوذ دیاکسید کربن درون دو ساختار نشان میدهد که بیشترین ضریب نفوذ مربوط به زئولیت با ساختار MFI است.<br /> <br /> مرکز فناوری های پایش آلودگی هوا و آب و سامانه های انرژیمطالعات علوم محیط زیست2588-68511120160822Determining the Concentration of Heavy Metals at Urban Ambient Air (Case study: Rey City)تعیین غلظت فلزات سنگین در هوای نواحی شهری (مطالعه موردی: شهرری)233646683FAلیلا حسین سعیدیکارشناس آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهرانمصطفی حاجی هادیرئیس آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهرانمحمد رستگاریمعاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهرانJournal Article20160528رشد سریع اقتصادی و افزایش فعالیتهای انسانی در بسیاری از کشورهای درحال توسعه و درنتیجه افزایش انتشار آلایندههای هوا، بر لزوم توجه به انتشار فلزاتسنگین به عنوان بخشی از آلایندههای سمی و خطرناک هوا میافزاید. هدف از این تحقیق، سنجش غلظت تعدادی از فلزاتسنگین از جمله کروم، مس، روی، کادمیوم، آلومینیوم، نیکل، جیوه، آهن و سرب، در هوای منطقه 20 شهر تهران (محدوده شهرری) بودهاست. بدین منظور، با تعیین تعداد 6 ایستگاه، نمونهبرداری از این فلزات با استفاده از دستگاه پرتابل نمونهبرداری با حجم بالا در فصول مختلف سال انجامشد و پس از آمادهسازی نمونهها بهروش هضم اسیدی، میزان غلظت این فلزات به وسیله دستگاه جذباتمی تعیین گردید. نتایج حاکی از آن است که میانگین سالانه غلظت فلزات کروم، نیکل و کادمیوم در تمامی ایستگاهها و فلز سرب، در ایستگاههای صنعتی، بالاتر از حد استاندارد ملاک عمل بودهاست ولی این ایستگاهها، نسبت به انتشار سالانه فلزات مس و جیوه در شرایط مطلوبی قرارداشتهاند، ازطرفی، باتوجه به عدم وجود استاندارد سالانه برای فلزات آلومینیوم، روی و آهن، امکان حصول نتیجه قطعی وجود نداشتهاست. همچنین، غلظت فلزات پوستهای زمین ازجمله، آهن و آلومینیوم، در فصول بارانی کاهش داشته درحالیکه غلظت فلزات غیرپوستهای، بهویژه در ایستگاههای صنعتی، در فصول سرد و بارانی، افزایش داشتهاست.مرکز فناوری های پایش آلودگی هوا و آب و سامانه های انرژیمطالعات علوم محیط زیست2588-68511120160822Evaluation and risk assessment of BTEX in parking area of Imam Reze Shrineسنجش و ارزیابی ریسک بیتکسها در پارکینگ حرم مطهر امام رضا(ع)374446684FAامیر محمد اسفهبدیالودگی هوا،دانشکده محیط زیست،دانشگاه تهرانمحسن میرمحمدیاستادیار دانشکده محیط زیست.دانشگاه تهرانJournal Article20160424آلودگی هوا یکی از معضلات مهم در عصر حاضر به شمار میرود. بررسی میزان غلظت آلایندههای موجود در هوا و تاثیرات این آلایندهها برسلامت افراد در معرض آن، به یک امر مهم تبدیل شده است. این گونه مطالعات کمک شایانی به برنامهریزی و مدیریت در جهت کاهش آسیبهای وارده میکند. در پروژه حاضر به بررسی بنزن، تولوئن، زایلن و اتیل بنزن در داخل و خارج از فضای پارکینگ حرم مطهر امام رضا(ع) پرداخته شده است. بعد از تعیین غلظت آلایندهها در ایستگاههای مشخص شده، اندیس خطر غیرسرطانی و احتمال بروز سرطان(ریسک) ترکیبات بنزن، تولوئن، زایلن و اتیل بنزن محاسبه شده است. هدف از اندازهگیری در داخل و خارج از پارکینگ مقایسه اختلاف غلظت آلایندهها در داخل و خارج از پارکینگ بوده است. با توجه به نتایج به دست آمده غلظت آلایندههای بنزن، تولوئن، زایلن و اتیل بنزن در داخل پارکینگ چهار تا ده برابر بیشتر از خارج آن میباشد که میتواند به دلیل بالا بودن تردد ماشین و عدم تهویه مناسب باشد. غلظتهای به دست آمده از بنزن، تولوئن، اتیل بنزن و زایلن در داخل پارکینگ گواه این است که غلظت این آلایندهها در ایستگاه ششم بالاترین مقدار و در ایستگاه دهم پایین ترین مقدار میباشد. اندیس خطر غیر سرطانی در تمامی ایستگاهها به جز ایستگاه یکم و دهم بالاتر از یک میباشد. متوسط ریسک سرطانی در پارکینگ 129 نفر و در بیرون از پارکینگ 18 نفر در هر 100000 هزار نفر میباشد. به علت بالا بودن اندیس خطر و ریسک در اکثر ایستگاهها اقدامات پیشگیرانه بایستی انجام شود.مرکز فناوری های پایش آلودگی هوا و آب و سامانه های انرژیمطالعات علوم محیط زیست2588-68511120160822Survey and measure the environmental pollutants emitted from exhaust of commercial vehicles in an industrial unitبررسی و اندازه گیری آلاینده های زیست محیطی خروجی از اگزوز خودرو های تجاری در یک واحد صنعتی455246685FAسوده قنبری همدانیدانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین ، ایرانJournal Article20160616آلودگی هوا از بزرگترین معضلات کلان شهرهاست که با گذشت زمان وخیمتر میشود. منابع آلاینده هوا را در یک تقسیم بندی اساسی به منابع ثابت و منابع متحرک دسته بندی میکنند. کارخانهها و کارگاههای تولیدی در کنار منابع تجاری و خانگی مهمترین موارد منابع ثابت آلودگی هوا را تشکیل میدهند همچنین منابع متحرک تولید آلودگی شامل خودروهای سبک و سنگین هستند. طبق استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا بین 53 تا 73 در آلودگی ناشی از منابع متحرک است. در این پژوهش با توجه به اهمیت منابع متحرک آلودگی هوا به اندازه گیری آلاینده های زیست محیطی خارج شده از اگزوز خودروهای تجاری در یک واحد صنعتی بوسیله دستگاه AIRREX، مدل HG-550 پرداخته ایم و میزان آلایندگی مواد خروجی با استناد به استاندارد تدوین شده توسط سازمان ملی استاندارد ایران به شماره ISIRI 9181 و استاندارد تعیین شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست تحت عنوان استاندارد حد مجاز آلایندگی انواع خودرو طبق جدول استاندارد حد مجاز آلایندگی خودروهای ساخت داخل و وارداتی تعیین می شود.مرکز فناوری های پایش آلودگی هوا و آب و سامانه های انرژیمطالعات علوم محیط زیست2588-68511120160822Quercus Brantii-Extract-Mediated Silver Nanoparticles: a Local Solution
for Qarasu River Problemsنانوذرات نقره حاصله از عصاره بلوط: راه حل محلی مشکلات رودخانه قرهسو535846686FAایرج مسگرزادهگروه معدنی، دانشکده شیمی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانعلیرضا اکبرزادهگروه معدنی، دانشکده شیمی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانرحمت اله رحیمیاستاد تمام، دانشکده علم و صنعت ایران، دانشکده شیمی، گروه شیمی معدنیJournal Article20160525در کلیه مصارف سنتی از پوستههای بلوط، نقشآفرین اصلی تا حدودی خود تاننها میباشند. پوستههای بلوط مملو از تاننها بوده و از این رو، مقدار کل ترکیبات تانن در جریان این تحقیق برآورد گردیده است. سنتز نانو ذرات نقره توسط ضایعات بلوط ایرانی یک سنتز سبز محسوب میشود چرا که در جریان این تحقیق، از یک روش تک ظرفی، دوستدار محیط زیست، ساده، ارزان و بدون اتلاف انرژی استفاده شده است. تجزیه و تحلیلهای توزیع اندازه ذرات بر مبنای میکروسکوپی الکترونی روبشی و ارزیابی قابلیت ضدمیکروبی بر روی نمونه آب آلوده رودخانه قرهسو نشاندهنده نسبت بحرانی نمک نقره به واکنشگر کاهنده/پایدار کننده بوده و یا بعبارت دیگر نشاندهنده ارتباط مستقیم خواص میکروبی با پایداری نانوذرات نقره در سوسپانسیون کلوئیدی میباشد. در نسبت بحرانی، بواسطه خنثیسازی بارهای روی سطح باکتری بوسیله این مواد فعال سطحی در غلظت بهینه از این واکنشگر انباشتهگر، پایداری کلوئیدی محلول و به تبع آن اثربخشی باکتریکشی افت پیدا خواهد کرد. در واقع، سوای نقشهای کاهندگی و پایدارکنندگی برای تانن، نقش سومی موسوم به واکنشگر سازماندهیکننده نیز میتوان معرفی کرد؛ به این ترتیب که با نوآراییهای درونمولکولی تاننها میتوانند سرعت هستهزایی و رشد نانوذرات نقره را تحت سیطره خودر در بیاورند.مرکز فناوری های پایش آلودگی هوا و آب و سامانه های انرژیمطالعات علوم محیط زیست2588-68511120160822Assessing the effects of air pollution on Four Methods of pavement by using Four Methods of Multi-Criteria Decision in Iranارزیابی اثرات آلودگی هوا در چهار روش روسازی به کمک چهار روش مرسوم تصمیم-گیری چندمعیاره در ایران597146687FAعلیرضا چراغیکارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست، دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهرانفائزه برهانیدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست-آلودگی هواJournal Article20160514امروزه حمل و نقل یکی از بنیانهای پیشرفت بشر محسوب میشود. روسازی و راهسازی از جمله موارد بسیار اساسی در عرصهی حمل و نقل است. اما در این بین، کشور ما نیازمند راههایی است که بتواند با دارا بودن سطح خدماتدهی بالا از منظر آلودگی هوا نیز بهطرز مطلوبی رفتار نماید. در این پژوهش،برخی از روشهای روسازی با هم مقایسه شدهاند و رویهای که با راه سبز، انطباق بیشتری دارد مشخص شده است. روشهای روسازی مطرح شده بر مبنای چهار روش مرسوم روسازی ایران و جهان (آسفالت قیری، آسفالت متخلخل، بتن غلتکی، بتن اسفنجی) است که بررسی آنها بر اساس معیارهای آلودگی هوای شهری و از طریق چهار شیوهی تصمیمگیری چندمعیارهی مرسوم انجام گرفته است (جمع وزنی ساده، برنامهریزی سازشی، تاپسیس و عملگر میانگین وزنی مرتب). از جمله معیارهای مهم و مطرح زیستمحیطی مربوط به آلودگی هوا، تأثیر رویه بر کاهش سوخت، قابلیت بهرهگیری از منابع بازیافتی، عملکرد سازهای و وظیفهای رویه است. در نهایت، بتن اسفنجی بهعنوان روش بهینهی روسازی درونشهری در ایران، معرفی شده است.