@article { author = {cheraghi, alireza and Borhani, Faezeh}, title = {Assessing the effects of air pollution on Four Methods of pavement by using Four Methods of Multi-Criteria Decision in Iran}, journal = {Journal of Environmental Science Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {59-71}, year = {2016}, publisher = {}, issn = {2588-6851}, eissn = {2645-520X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {Urban Pavement,Air pollution,Assesment,Multi critria decision making}, title_fa = {ارزیابی اثرات آلودگی هوا در چهار روش‌ روسازی به کمک چهار روش مرسوم تصمیم-گیری چندمعیاره در ایران}, abstract_fa = {امروزه حمل و نقل یکی از بنیان­های پیشرفت بشر محسوب می­شود. روسازی و راهسازی از جمله موارد بسیار اساسی در عرصه­ی حمل و نقل است. اما در این بین، کشور ما نیازمند راه­هایی است که بتواند با دارا بودن سطح خدمات­دهی بالا از منظر آلودگی هوا نیز به­طرز مطلوبی رفتار نماید. در این پژوهش،برخی از روش­های روسازی با هم مقایسه شده­اند و رویه­ای که با راه سبز، انطباق بیش­تری دارد مشخص شده است. روش­های روسازی مطرح شده بر مبنای چهار روش­ مرسوم روسازی ایران و جهان (آسفالت قیری، آسفالت متخلخل، بتن غلتکی، بتن اسفنجی) است که بررسی آن­ها بر اساس معیارهای آلودگی هوای شهری و از طریق چهار شیوه­ی تصمیم‌گیری چند­معیاره­ی­­ مرسوم انجام گرفته است (جمع وزنی ساده، برنامه‌ریزی سازشی، تاپسیس و عملگر میانگین وزنی مرتب). از جمله معیارهای مهم و مطرح زیست­محیطی مربوط به آلودگی هوا، تأثیر رویه بر کاهش سوخت، قابلیت بهره­گیری از منابع بازیافتی، عملکرد سازه­ای و وظیفه­ای رویه است. در نهایت، بتن اسفنجی به­عنوان روش بهینه­ی روسازی درون­شهری در ایران، معرفی شده است. }, keywords_fa = {روسازی شهری,آلودگی هوا,ارزیابی,تصمیم‌گیری چندمعیاره}, url = {https://www.jess.ir/article_46687.html}, eprint = {https://www.jess.ir/article_46687_c3c0bd172a4bdc807c7e5e4985399084.pdf} }