%0 Journal Article %T واکاوی محتوای کتاب درسی «انسان و محیط‌زیست» پایه یازدهم دوره متوسطه بر اساس مؤلفه‌های محیط‌زیستی به روش آنتروپی شانون %J مطالعات علوم محیط زیست %I مرکز فناوری های پایش آلودگی هوا و آب و سامانه های انرژی %Z 2588-6851 %A رضائی, مهدیه %A زهیری, مریم %D 2021 %\ 06/22/2021 %V 6 %N 2 %P 3710-3719 %! واکاوی محتوای کتاب درسی «انسان و محیط‌زیست» پایه یازدهم دوره متوسطه بر اساس مؤلفه‌های محیط‌زیستی به روش آنتروپی شانون %K انسان و محیط‌زیست %K تحلیل محتوا %K کتاب درسی %K آنتروپی شانون %K مولفه‌ها %R %X هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتاب درسی انسان و محیط‌زیست پایه‌ یازدهم مقطع متوسطه دوم بود. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود و از روش تحلیل محتوا با تکنیک آنتروپی شانون استفاده شد. جامعه آماری، محتوای کتاب انسان و محیط‌زیست با 115 صفحه، شامل 7 بخش بود که کل جامعه به‌عنوان نمونه آماری انتخاب‌ شد. نتایج نشان داد از مجموع 177 واحد ضبط برای مؤلفه‌های محیط‌زیستی، بیشترین واحد به شاخص خاک اختصاص‌یافته و کمترین واحد ضبط مربوط به شاخص تنوع زیستی است. بیشترین ضریب اهمیت در مؤلفه آب، شاخص آلودگی آب (21/0) و کمترین آن کاهش کیفیت آب (09/0)، بیشترین ضریب اهمیت در مؤلفه خاک مربوط به حفاظت خاک (32/0) و کمترین آن امنیت غذایی (08/0)، بیشترین ضریب اهمیت در مؤلفه هوا مربوط به آلودگی هوا (29/0) و کمترین عوامل انسانی (07/0)، بیشترین ضریب اهمیت در مؤلفه انرژی مربوط به سوخت فسیلی (29/0) و کمترین انرژی‌های پاک و سوخت‌های سبز (08/0)، بیشترین ضریب اهمیت در مؤلفه زباله مربوط به بازیافت (29/0) و کمترین تجمع و سوزاندن زباله (08/0) و بیشترین ضریب اهمیت در مؤلفه تنوع زیستی مربوط به معرفی تنوع زیستی (33/0) و کمترین مربوط به راهکارهای حفاظت (05/0) به دست آمد. %U https://www.jess.ir/article_129780_9800c54d210cc4cc1fe33783d742ead4.pdf