%0 Journal Article %T ارزیابی ناپایداری دامنه‌ای جاده‌های اردبیل-حیران با استفاده از تصاویر راداری و تداخل سنجی رادار %J مطالعات علوم محیط زیست %I مرکز فناوری های پایش آلودگی هوا و آب و سامانه های انرژی %Z 2588-6851 %A اسفندیاری درآباد, فریبا %A محمدزاده شیشه گران, مریم %D 2022 %\ 12/22/2022 %V 7 %N 4 %P 5591-5604 %! ارزیابی ناپایداری دامنه‌ای جاده‌های اردبیل-حیران با استفاده از تصاویر راداری و تداخل سنجی رادار %K " تداخل‌سنجی راداری" %K "تصاویر سنتینل1" %K " تصاویر لندست" %K " حرکات دامنه ای" %K "طبقه بندی شی‌گرا" %R 10.22034/jess.2022.342370.1784 %X جاده حیران اردبیل به دلیل خصوصیات متنوع زمین شناسی مانند تکتونیک، لیتولوژی، لرزه‌خیزی و شرایط آب و هوایی، از جمله مناطق دارای پتانسیل حرکات دامنه‌ای است. به همین منظور شناسایی و برآورد میزان سرعت و مقدار حرکات دامنه‌ای ناپایدار مشرف به راه‌های ارتباطی حیران- اردبیل در یک بازه زمانی شش ساله از سال 2015 تا 2021 از تصاویر راداری ماهواره سنتینل1 سازمان فضایی اروپا استفاده شده است. به منظور پردازش اطلاعات نیز با استفاده از تکنیک تداخل‌سنجی و نرم‌ افزار SARSCAPE استفاده شده است. برای تهیه نقشه‌ کاربری اراضی منطقه مورد مطالعه با استفاده از تصویر لندست8 و با روش طبقه بندی شی‌گرا در نرم‌افزارeCognition Developer64 استفاده شد. استخراج گردید. نتایج به دست آمده در این پژوهش نشان داد که تصاویر ماهواره راداری و تکنیک تداخل‌سنجی به دلیل پوشش گسترده و دقت بالا و فراوانی دیتا از پتانسیل خوبی برای آشکارسازی ناپایداری دامنه‌ها و محاسبه میزان جابه‌جایی‌ها بسیار مناسب است. بیشترین میزان حرکات مواد دامنه‌ای 30 سانتی‌متر در محدوده مورد مطالعه می‌باشد. که نشاندهنده فعال بودن منطقه از لحاظ حرکات دامنه‌ای است. نقشه‌های کاربری اراضی با استفاده از تصویر لندست 8 با استفاده از طبقه‌بندی شی گرا در منطقه مورد مطالعه استفاده شد. هم نهادسازی نقشه‌های زمین لغزش با لایه‌های کاربری اراضی نیز موید رخداد بیشینه عرصه‌ زمین لغزش مربوط به مناطق جنگل و منطقه مسکونی بیشترین میزان زمین لغزش را نشان می‌دهد. علت این امر شرایط آب و هوایی و پتانسیل بارش در تمام فصول سال، نفوذ و هدایت آب بارندگی‌ها به طبقات سست زیرین مربوط است. %U https://www.jess.ir/article_154102_f0d26e0228f85fdc45e18b067c74e495.pdf