%0 Journal Article %T اثربخشی اینفوگرافیک بر یادگیری صرفه‌جویی در مصرف آب شرب بنا بر الگوی 5E با رویکرد پایداری محیط زیست %J مطالعات علوم محیط زیست %I مرکز فناوری های پایش آلودگی هوا و آب و سامانه های انرژی %Z 2588-6851 %A امیر شاه‌کرمی, سید نجم الدین %A نظری, حشمت اله %A علیزاده, صدف %A بیات, محسن %D 2023 %\ 07/23/2023 %V 8 %N 2 %P 6388-6398 %! اثربخشی اینفوگرافیک بر یادگیری صرفه‌جویی در مصرف آب شرب بنا بر الگوی 5E با رویکرد پایداری محیط زیست %K "اینفوگرافیک ایستا و پویا" %K "الگوی طرحی آموزشی سازنده‌گرایی" %K "الگوی 5E" %K "صرفه جویی در مصرف آب شرب" %R 10.22034/jess.2023.369127.1902 %X بهره‌برداری پایدار از منابع محیط زیست همچون آب شرب از مهم‌ترین مسائل جوامع انسانی است، از اینرو، نهادهای تعلیم ‌و تربیت در تلاشند توجه نوباوگان را به مصرف بهینه‌ی این منبع حیاتی جلب کرده تا روشهای مصرف درست را فراگیرند. در این راستا، پژوهش حاضر به اثربخشی اینفوگرافیک ایستا و پویا بر یادگیری کودکان در صرفه‌جویی مصرف آب شرب برمبنای الگوی طراحی آموزشی سازنده‌گرایی 5E می‌پردازد. روش پژوهش، شبه‌آزمایشی از نوع طرح‌های پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی ‌آماری، دانش‌آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی شهر تهران سال تحصیلی 98-1397 انتخاب شد. برای نمونه‌گیری خوشه‌ای، بطور تصادفی سه گروه 15 نفره از سه کلاس در گروه‌های آزمایش و کنترل گمارده شدند. همچنین با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته گویه‌های لازم از صاحب نظران با مصاحبه گردآوری شد. گروه‌های آزمایش در 21 جلسه یک ‌و نیم ساعته با اینفوگرافیک‌های ایستا و پویا برمبنای الگوی 5E آموزش دیدند. فرضیه‌های پژوهش با تحلیل‌کواریانس تک‌متغیری آزمون شد. بر اساس یافته‌ها کاربرد جداگانه‌ی اینفوگرافیک ایستا و پویا بر پایه‌ی الگوی 5E بر یادگیری صرفه‌جویی در مصرف آب شرب تاثیر معنی‌داری دارد (P>0.01). همچنین بین اینفوگرافیک ایستا و پویا از نظر تاثیر بر یادگیری صرفه‌جویی در مصرف آب شرب تفاوت معنی‌داری وجود ندارد (P>0.05). برای موضوعاتی که قرار است اطلاعات دقیقی را در اختیار یادگیرندگان قرار دهیم بهتر است از اینفوگرافیک استفاده شود، زیرا سبب تلخیص اطلاعات، ساده‌سازی، و ارائه سریع آنها برای یادگیرندگان می‌شود. این روش ارتباطی همچنین، رسانه قدرتمندی برای جلب توجه و ایجاد نگرش و فرهنگسازی است. %U https://www.jess.ir/article_164532_2f218b84c73d3f8b5edefc8530a4b7b8.pdf