%0 Journal Article %T بررسی رابطه بین برنامه درسی پنهان و حفظ محیط زیست %J مطالعات علوم محیط زیست %I مرکز فناوری های پایش آلودگی هوا و آب و سامانه های انرژی %Z 2588-6851 %A مهدی زاده راینی, محمد جواد %A محمدی, حمید %A شریفی, امید %A ضیایی, سامان %A داورپناه, مجتبی %D 2023 %\ 07/23/2023 %V 8 %N 2 %P 6637-6646 %! بررسی رابطه بین برنامه درسی پنهان و حفظ محیط زیست %K "برنامه درسی" %K "برنامه درسی پنهان" %K "حفظ محیط زیست" %K "برنامه ریزی درسی" %R 10.22034/jess.2022.370967.1910 %X این مطالعه به منظور بررسی رابطه بین برنامه درسی پنهان و حفظ محیط زیست از دیدگاه دانشجویان دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه جیرفت در سال 1401-1400 شهرستان جیرفت انجام شد. تعداد اعضای جامعه آماری در این پژوهش، 606 نفر بودند که با مراجعه به جدول کرجسی- مورگان 235 نفر از آن ها به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. پس از پاسخ گویی تعداد 195 پرسشنامه (110 دختر و 85 پسر) برگردانده شد. در نهایت 195 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات این مطالعه، دو پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی دو پرسشنامه از طریق صوری و از ضریب آلفای کرونباخ جهت سنجش پایایی آن ها استفاده شد که این مقدار برای متغیر برنامه‌ی درسی پنهان 0/86 و برای متغیر حفظ محیط زیست 0/84 به دست آمد. نتایج نشان داد که از بین مؤلفه های برنامه درسی پنهان بیش ترین میانگین متعلق به مؤلفه "تعامل دانشجویان با یکدیگر" و کمترین میانگین مربوط به مؤلفه "جو سازمانی" بوده است؛ همچنین از بین مؤلفه های حفظ محیط زیست بیش ترین میانگین به مؤلفه "کاهش آلودگی" و کم ترین میانگین به "ارتباط انسان و محیط زیست" تعلق گرفت. %U https://www.jess.ir/article_166831_fea9dee33c7234ac04781d043b9f26b9.pdf