امروزه حمل و نقل یکی از بنیانهای پیشرفت بشر محسوب میشود. روسازی و راهسازی از جمله موارد بسیار اساسی در عرصهی حمل و نقل است. اما در این بین، کشور ما نیازمند راههایی است که بتواند با دارا بودن سطح خدماتدهی بالا از منظر آلودگی هوا نیز بهطرز مطلوبی رفتار نماید. در این پژوهش،برخی از روشهای روسازی با هم مقایسه شدهاند و رویهای که با راه سبز، انطباق بیشتری دارد مشخص شده است. روشهای روسازی مطرح شده بر مبنای چهار روش مرسوم روسازی ایران و جهان (آسفالت قیری، آسفالت متخلخل، بتن غلتکی، بتن اسفنجی) است که بررسی آنها بر اساس معیارهای آلودگی هوای شهری و از طریق چهار شیوهی تصمیمگیری چندمعیارهی مرسوم انجام گرفته است (جمع وزنی ساده، برنامهریزی سازشی، تاپسیس و عملگر میانگین وزنی مرتب). از جمله معیارهای مهم و مطرح زیستمحیطی مربوط به آلودگی هوا، تأثیر رویه بر کاهش سوخت، قابلیت بهرهگیری از منابع بازیافتی، عملکرد سازهای و وظیفهای رویه است. در نهایت، بتن اسفنجی بهعنوان روش بهینهی روسازی درونشهری در ایران، معرفی شده است.
چراغی, علیرضا, & برهانی, فائزه. (1395). ارزیابی اثرات آلودگی هوا در چهار روش روسازی به کمک چهار روش مرسوم تصمیم-گیری چندمعیاره در ایران. مطالعات علوم محیط زیست, 1(1), 59-71.
MLA
علیرضا چراغی; فائزه برهانی. "ارزیابی اثرات آلودگی هوا در چهار روش روسازی به کمک چهار روش مرسوم تصمیم-گیری چندمعیاره در ایران". مطالعات علوم محیط زیست, 1, 1, 1395, 59-71.
HARVARD
چراغی, علیرضا, برهانی, فائزه. (1395). 'ارزیابی اثرات آلودگی هوا در چهار روش روسازی به کمک چهار روش مرسوم تصمیم-گیری چندمعیاره در ایران', مطالعات علوم محیط زیست, 1(1), pp. 59-71.
VANCOUVER
چراغی, علیرضا, برهانی, فائزه. ارزیابی اثرات آلودگی هوا در چهار روش روسازی به کمک چهار روش مرسوم تصمیم-گیری چندمعیاره در ایران. مطالعات علوم محیط زیست, 1395; 1(1): 59-71.